Translate

Παρασκευή 25 Ιανουαρίου 2019

ΜΑΘΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ









Νικόλαος Δ.Ε. Καββαδάς



ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΗΣ ΜΕΘΟΔΟΣ
ΑΥΛΟΥ









Λευκάδα Ιούλιος 2017










Μάθημα δεύτερο: στην πράξη






Ξεκινάμε με το δεξί να τοποθετούμε δάκτυλα στις τρύπες όπως στο σχήμα.
Συνεχίζουμε με του αριστερού και κλείνουμε το νούμερο ένα με τον αντίχειρα που κρατάει και κλείνει ή ανοίγει την πίσω τρύπα [το νούμερο ένα].



Για να βγάλουμε συγκεκριμένους δακτυλισμούς χρησιμοποιούμε σύμβολα που σημαίνουν ήχους, τους ήχους αυτούς τους παίζουμε με το συνδυασμό ανοικτών και κλειστών τρυπών όπου κλειστή τρύπα τη δείχνουμε μαύρη κι όπου ανοικτή άσπρη.
Κάθε δάκτυλο είναι μόνιμα συσχετισμένο με μια τρύπα οπότε αρκεί να είναι τα δάκτυλα στη θέση τους και έχουμε ένα σύστημα για να δείχνουμε αν θα ανοίγει και ποιο για να βγάλουμε συγκεκριμένο ήχο. 
Πχ
Ο ήχος ντο παίζεται με όλες τις τρύπες καλυμμένες από τα δάχτυλα όπως βλέπουμε στη συνέχεια.

Σημείωση
Τα δάκτυλα καλύπτουν τις τρύπες με τη ράγα του δακτύλου αλλιώς δεν σταματάμε τον αέρα αποτελεσματικά.
Τα δάκτυλα παίζουν μόνο πάνω κάτω και δεν αλλάζουν θέσεις στις τρύπες.

ΝΤΟ
Ας δούμε πως βάζουμε τα δάκτυλα για να βγάλουμε ήχο ντο [όπου μαύρος κύκλος κλειστή τρύπα όπου άσπρος ανοιχτή]


οι 1,2 είναι πιο κοντά στο στόμα, η τρύπα νουμερο ένα πίσω από τη φλογέρα και το 2 μπροστά πάνω πάνω.
στο 4 βλέπουμε μια γραμμή εκεί ξεκινάει το άλλο χέρι. Το ντο στον αυλό βγαίνει αν αφήνουμε τα δάκτυλα όπως τα βάλαμε και φυσάμε. Ο ήχος που θα βγει θα μοιάζει σαν να λέει η φλογέρα ντο. Βλέπουμε πως γράφεται στο πεντάγραμμο στο τέλος.




ΡΕ
Ας δούμε τον τόνο ρε
 παρατηρούμε πως αφήνουμε την τελευταία διπλή τρύπα και έχουμε ένα ήχο που μοιάζει σαν να λέει ο αυλός  ρε.

Φαίνεται και η θέση του στο πεντάγραμμο .






ΜΙ
Το ίδιο ισχύει και για τον ήχο μι αν σηκώσουμε ένα ακόμη δάκτυλο
παρατηρούμε πως κι αυτή η τρύπα είναι διπλή, το γιατί θα το εξηγήσουμε αργότερα στους ειδικούς ήχους που λέμε ημιτόνια,



βλέπουμε πως συμβολίζεται το μι στο πεντάγραμμο.

ΦΑ


ΣΟΛ


ΛΑ


ΣΙ
ΝΤΟ'

ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΟΚΤΑΒΑ ΝΤΟ-ΝΤΟ'
Ας δούμε όλους τους τόνους μαζί 



   





ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΟΚΤΑΒΑ ΝΤΟ-ΝΤΟ'









                   

έχοντας αυτόν τον πίνακα μπροστά μας πρέπει να μάθουμε έναν -έναν τους δακτυλισμούς που κάνουμε, επαναλαμβάνοντας τους πολλές φορές μέχρι να βγαίνει αμέσως αυτός που θέλουμε.
Μόλις μάθουμε έναν με επανάληψη περνάμε στον επόμενο.

ΕΞΑΣΚΗΣΗ ΣΤΟΥΣ ΔΑΚΤΥΛΙΣΜΟΥΣ

Άσκηση επανάληψης  των τόνων


Απ’ έξω κι ανακατωτά
Αφού μάθουμε τις νότες και τους δακτυλισμούς τους ανεβοκατεβαίνουμε σαν μια κλίμακα –ανιούσα και κατιούσα-













Έπειτα το κάνουμε γρήγορα


Έπειτα χωρίς τα ονόματα τους

Μαθαίνουμε έτσι να ανεβοκατεβαίνουμε απ’έξω
και ανακατωμένους. 

Τους βάζουμε ανακατωμένους και μετράμε αργά για να δούμε αν τους πετυχαίνουμε ή μας χρειάζεται κι άλλη εξάσκηση.

Το επόμενο βήμα είναι να μάθετε τη θέση από τις νότες στο πεντάγραμμο σε έκταση μιας  οκτάβας χωρίς τη βοήθεια των ονομασιών τους.
Εξάσκηση στην ανιούσα και κατιούσα κλίμακα μιας οκτάβας


Αυτό θα το κάνετε αρχικά χωρίς τη φλογέρα.
Θα μάθετε να αναγνωρίζετε τους τόνους αρχικά, μετά και την αξία τους τη χρονική και τέλος θα προσπαθήσετε να το περάσετε στον αυλό πρώτα το ένα και μετά το άλλο.
Τελικά το κάνουμε γρήγορα και χωρίς τις ονομασίες τους

Παρατηρούμε πως μάθαμε τους δακτυλισμούς μέχρι το ντο’ μόνο.

Παρατήρηση
Η πιο απλή  και πλήρης άσκηση αυτοματοποίησης  όλων των δακτυλισμών είναι η κλίμακα να ανεβοκατεβαίνουμε δηλαδή τους τόνους από το ντο στο ντο’ ψιλό και πάλι πίσω. Αυτή η εξάσκηση δεν τελειώνει ποτέ, όσο παίζουμε αυλό ή άλλο όργανο αυτό θα είναι το ζέσταμα μας.

Σε πρώτη φάση μας αρκεί για να παίξουμε κάποιες στοιχειώδεις μελωδίες.

Αυτή η απλή δουλειά θέλει μια εβδομάδα εξάσκηση για να τα καταφέρνει κανείς με άνεση μόλις σκεφτεί έναν τόνο να τον παίζει κάνοντας τον αντίστοιχο δακτυλισμό. 

Οπότε μην απογοητευτείτε που στην αρχή αλλού θα θέλετε και αλλού θα πατάτε.
Μόνο εξάσκηση και τίποτε άλλο δεν σας χρειάζεται αλλά μόλις τα καταφέρετε είστε σε θέση με λίγη βοήθεια  που θα σας δώσουμε να παίξετε μουσική.

Στη μάθηση ισχύει το διαίρει και βασίλευε. 
Το δύσκολο το σπάμε σε απλούστερα κομμάτια –ανάλυση- τα οποία στο τέλος σταδιακά τα βάζουμε μαζί -σύνθεση-



[προς συμπλήρωση]
Ασκήσεις αναγνώρισης των φθόγγων στο πεντάγραμμο από ντο σε ντο’ σε ντο’’


Άσκηση αναγνώρισης νότας σε δυο οκτάβες


Άσκηση αναγνώρισης νότας και διάρκειας
Να παιχτεί με τον αυλό για εξάσκηση στους πρώτους πέντε δακτυλισμούς φθόγγων



Εξάσκηση στο μέτρημα και τους φθόγγους
ολόκληρα μισά


τέταρτα μισά ολόκληρα


Το διάβασμα της παρτιτούρας αρχικά γίνεται χωρίς τον αυλό.
Μόνο όταν η ανάγνωση γίνεται σωστά χωρίς δυσκολία το κάνουμε ακόμη δυσκολότερο με τους δακτυλισμούς  του αυλού αλλιώς δεν θα τα καταφέρουμε χωρίς να εκνευριστούμε από το βαθμό δυσκολίας.
Εξάσκηση στους αρχικούς δακτυλισμούς

τέταρτα μισά 

διαβάζοντας και μετρώντας τα ντο-σολ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου